Kombiner din løbetræning med yoga for et bedre resultat

At løbe en tur i det friske efterårsvejr er både sundt og smukt. Næste gang du løber en tur, så gør den endnu bedre med yoga.

Hvorfor er det en god ide at kombinerer løb med yoga?

Først og fremmest gør yoga dig en bedre løber. Yoga gør dig mere smidig og mere stærk. Du gør kroppens muskler og bindevævsstruktur mere smidig og strækbare, hvilket gør dig stærkere. Derudover fjerner yoga dine skader, fordi du opnår kropsbevidsthed. Dette gør yoga sjovere og måske bliver du en hurtig løber.

Yogaen udfordrer din krop på en let måde i forhold til, hvis du skulle løfte håndvægte. Det er afslappende, hvilket nulstiller din stressfaktor og gør dig selvtilfreds. Du skal blot bruge 15 minutter på yoga om dagen, eller tage 30 minutter hver anden dag. Du bestemmer. 

Løb giver dig bedre kondition, hvilket også nulstiller din stressfaktor og giver dig mere selvværd. 

Derpå har yoga og løb nogle fælles træk. Så hvis man kombinerer de 2 træningsformer, så opnår du mindre skader, styrke i led og muskler, mere selvværd og lavere stress. Prøv det.

Find den perfekte yogamåtte her.

Hvilke yogaøvelser passer bedst til løbetræning?

Før og efter din løbetræning er det en god ide at få trækket kroppen godt ud. Disse øvelser kan du lave både før og efter du løbetræner:

  1. Flet fingre med dine tæer

Du træner dine tæer, hoften og lårbenet. Det forbedrer din kropsholdning til bedre løb. Sæt dig ned og stræk venstre ben ud foran dig. Læg derefter dit højre ben ovenpå venstre lår, og flet dine fingre sammen med dine tæer. Sid strakt. 

  1. Stående forover bøjning med skuldertræk

Du træner bagsiden af benene, hofterne, ryg, skuldre og nakke. Det giver ro og ilt til hjernen. Stil dig op med god afstand mellem fødderne. Bøj dig så langt ned til knæene som muligt, og lad sine arme stække sig bagud.

  1. Siddende runner’s stretch

Du træner baglårsmusklerne, hvilket løsner op i lænden og strækker lægmusklen og akillessenen. Sæt dig ned og stræk et ben ud foran dig. Bagerste ben skal have knæet på gulvet, hvor forreste ben skal have hælen i gulvet. Bøj dig forover mod dine tæer. 

  1. Hunden

Du træner dine haser, lægmuskler, overkrop og ryg. Den afspænder din krop med en god løbetur. Hænderne skal plantes i gulvet med strakte arme. Ligeledes planter du dine tæer i gulvet og strækker dem så meget du kan. 

  1. Kobraen

Du træner dine hofter, bryst og skuldre. Det forbedrer din vejrtrækning. Læg dig ned på maven med bøjede albuer. Dine hænder skal være ved ribbenene, hvor du løfter dig selv op fra gulvet med hænderne. Tæerne skal forblive på gulvet. 

  1. Sommerfuglen

Du træner indersiden af lårene og hofterne. Du sætter dig på gulvet med fodsålerne samlet, så dine knæ falder du til siden. Derefter fletter du dine fingre sammen og trykker dine tæer mod hinanden. Stræk ryggen.

Held og lykke med yogaen til løbetræningen. 

Kategorier

Related Posts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *